Lippujen hinnat ja vyöhykemalli muuttuvat vuoden 2024 lopussa

Man getting on bus with a child sitting in a stroller

Julkaistu:

Oulun seudun liikenteessä siirrytään tasataksamalliin. Tasataksamallissa on yksi vyöhyke ja lipun hintaan vaikuttaa vain asiakasryhmä. Tähän saakka lipun hintaan on vaikuttanut vyöhykkeiden määrä, asiakasryhmä ja maksutapa.

Tasataksa helpottaa joukkoliikenteen käyttämistä. Yksi OSL:n asiakaspalvelua säännöllisesti paljon työllistäneistä kysymyksistä on koskenut vyöhykkeitä ja oikean lipun valintaa. Myös bussilla matkustaminen nopeutuu, kun kuljettajan ei tarvitse neuvoa vyöhykkeitä. Uuden yksinkertaistetun mallin ansiosta lippu- ja maksujärjestelmän ylläpito ja jatkokehittäminen on joustavampaa.

Lippujen hintoja ei ole tarkistettu kymmeneen vuoteen, vaikka yleinen kustannustaso on noussut.

Pitkät matkat halpenevat ja lyhyet kallistuvat

Uudistuksessa lipun hinta laskee pitkillä matkoilla ja nousee lyhyillä matkoilla. Tulevaisuudessa kertalippu maksaa aikuiselle 2,50 euroa ja 7–16-vuotiaalle lapselle 1,25 euroa. Bussista käteisellä ostetun kertalipun hinta on aikuiselle 4,00 euroa ja lapselle 2,00 euroa. Käteisellä kuljettajalta ostetusta kertalipusta peritään entiseen tapaan yölisä eli tuplamaksu kello 23.00–04.30.

Jatkossa 30 vrk kausilippu maksaa aikuiselle 60,00 euroa, 17–24-vuotiaalle nuorelle ja opiskelijalle 50,00 euroa ja 7–16-vuotiaalle lapselle 42,00 euroa. Jatkossa 90 vrk kausilippu maksaa aikuiselle 180,00 euroa, 17–24-vuotiaalle nuorelle 150,00 euroa ja 7–16-vuotiaalle lapselle 126,00 euroa.

Alennusryhmien hinnat ja liput

Alennukseen ja ilmaismatkoihin oikeutetut ryhmät säilyvät ennallaan. Alennushintoja korotetaan suhteellisesti saman verran kuin muita hintoja. Oulun seudun liikenteessä alennuksia saavat 0–6 ja 7–16-vuotiaat lapset, 17–24-vuotiaat nuoret, opiskelijat, 65 vuotta täyttäneet, pyörätuolin ja rollaattorin käyttäjät sekä eurooppalaisen vammaiskortin haltijat, lastenvaunujen ja -rattaiden kanssa matkustavat sekä sotaveteraanit, työtehtävissä liikkuvat poliisit ja pysäköinnintarkastajat.

Vyöhyke- ja hintamuutoksen yhteydessä lastenvaunumatkat muuttuvat ilmaisiksi koko OSL:n toimialueella. Aikaisemmin vain A- ja B-vyöhykkeen sisällä on voinut matkustaa ilmaiseksi lastenvaunujen kanssa.

Uusi hinnasto

Hinnaston voimaantulosta tiedotetaan myöhemmin, kun muutokset on saatu vietyä järjestelmiin. Vaihtoaika kaikilla matkoilla on 90 minuuttia.

Liput asiakasryhmittäinAikuinenLapsi 7-16 vuottaNuori 17-24 vuottaSeniori
65 vuotta täyttänyt
Kertalippu2,501,252,502,50
alehinta 1,90
ma-pe 9.30-14.30 matkakortin arvolla
Bussista käteisellä ostettu kertalippu4,002,004,004,00
Kausilippu 30 vrk60,0042,0050,0060,00
Kausilippu 90 vrk180,00126,00150,00180,00
Vuorokausilippu 1 vrk9,604,809,609,60
Vuorokausilippu 2 vrk14,407,2014,4014,40
Vuorokausilippu 3 vrk19,209,6019,2019,20
Vuorokausilippu 4 vrk24,0012,0024,0024,00
Vuorokausilippu 5 vrk28,8014,4028,8028,80
Vuorokausilippu 6 vrk33,6016,8033,6033,60
Vuorokausilippu 7 vrk38,4019,2038,4038,40
Kertamaksu lähimaksulla2,502,502,502,50
Lähimaksun päivähinta (kello 00.00-23.59)8,808,808,808,80
Peruskoulujen koululaislippu2,80

Palveluhinnastoon lippu- ja vyöhykeuudistus ei vaikuta. Polkupyörän kuljetusmaksu on 2,00 euroa käteisellä, eikä se sisällä vaihto-oikeutta. OSL-kortin latauksesta bussissa peritään lipun hinnan lisäksi 5,00 euron palvelumaksu jokaisesta ladatusta lipputuotteesta. Lemmikit matkustavat edelleen OSL-liikenteessä maksutta.

Uudistuksen valmistelu

Oulun seudun liikenteen alueen muodostaa Oulun kaupunki ja lähialueen seutukunnat Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Muhos ja Tyrnävä. Päätökset tehdään yhdessä seudullisessa joukkoliikennejaostossa.

Käytössä on ollut viisi vyöhykettä ja lähes 200 erilaista hintatyyppiä. OSL:n lippujen hinnat ovat pysyneet muuttumattomina vuodesta 2014. Lyhyillä matkoilla lipun hinta on ollut tähän saakka edullisempi kuin muualla Suomessa. Pitkillä, usean vyöhykkeen matkoilla lipun hinta on ollut selvästi muita suuria kaupunkiseutuja kalliimpi.

Oulun seudun liikenteessä tehtiin viime vuonna 10,1 miljoonaa matkaa. Valtaosa (86 %) matkoista oli yhden vyöhykkeen sisäisiä A-vyöhykkeellä. A-vyöhykkeeseen on sisältynyt Lähi-vyöhyke ilman lisämaksua. Kahden vyöhykkeen matkojen osuus oli 10 prosenttia. Kolmen vyöhykkeen matkojen osuus oli kolme prosenttia. Lähi-vyöhykkeellä tehtyjen matkojen osuus oli yksi prosentti. Viiden vyöhykkeen lipuilla tehtyjen matkojen osuus oli promilleja.

Lippu- ja vyöhykeuudistus tehtiin vuorovaikutteisesti yhdessä asukkaiden kanssa. Lokakuussa 2023 tehtyyn asukaskyselyyn tuli 3 500 vastausta. Vastaajat pitivät tuolloin esitettyjä lippujen hintoja liian korkeina, minkä seurauksena hintatasoa laskettiin. Valmisteluvaihteessa seudullisen joukkoliikennejaoston kanssa käytyjen keskustelujen perusteella vaihtoehdot rajattiin yhden ja kahden vyöhykkeen malleihin.

OSL sai uudistuksen valmistelutyötä varten kaikilta toimialueensa jäsenkunnilta ja Oulun kaupungilta lausunnot. Joukkoliikenteen kehittäminen vaikuttaa positiivisesti seudun liikennejärjestelmän kehittämistavoitteisiin sekä Oulun kaupungin ja kuntien hiilineutraaliustavoitteisiin. Keskeinen keino lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta on tehdä bussilla matkustamisesta mahdollisimman helppoa.