Asiakastyytyväisyyskyselyssä uusi ennätys

Julkaistu:

OSL:n tuoreimman asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista selviää, että yhä useampi suosittelisi joukkoliikennettä. Suositteluhalukkuutta mitattiin Net promoter score eli NPS-indeksillä, jonka asteikko on -100 ja 100 välillä. Kuluvan vuoden huhtikuun tutkimuksessa OSL:n NPS-luku oli 55 (2024: 46). Tulosta voidaan pitää julkiselle joukkoliikennetoimijalle erittäin hyvänä.

Verrattaessa huhtikuun 2025 tutkimuksen tuloksia edellisen vuoden vastaavana ajankohtana tehtyyn tutkimukseen tulokset nousivat melkein kaikilla osa-alueilla. Kyselyssä käytettiin arviointiasteikkoa 1–5, jossa yksi on huonoin ja viisi paras.

OSL:n palveluiden yleisarvosana oli 4,31/5. Yleisarvosana on parantunut edelliseen vuoteen verrattuna 0,07 prosenttia.

Autot ja vuorot

Tutkituista osa-alueista eniten nousi linja-autojen siisteys ja kunto (+0,14 %). Vuoroja koskevissa kysymyksissä asteikolla yhdestä viiteen yli neljän tulokseen ylsivät kuljettajan ystävällisyys 4,32 (04/2024: 4,31), kuljettajan ajotapa 4,35 (04/2024: 4,29), linja-auton siisteys ja kunto 4,05 (04/2024: 3,91) ja vuoron täsmällisyys 4,25 (04/2024: 4,29).

Muut osa-alueet

Kyselyssä tiedon saatavuus reiteistä ja aikatauluista sai arvosanan 4,49 (04/2024: 4,37), lipputuotteet ja niiden ostaminen 4,41 (04/2024: 4,37) ja reitit ja aikataulut 4,16 (04/2024: 4,09).

Tutkimuksen toteutustapa

Tiedot keräsi ja analysoi Roidu Oy. Huhtikuussa 2025 Tutkimushaastattelijat keräsivät vastaukset tablet-kyselynä ja paperilomakkeella matkustajilta linja-autoissa. Kohderyhmänä oli 15 vuotta täyttäneet henkilöt. Vastauksia saatiin yhteensä 2 881 kappaletta.

Kiitos kaikille vastaajille!