Kesän 2026 joukkoliikenteen suunnittelussa on huomioitu asiakaspalautteet, tilastotiedot matkustajamääristä sekä taloustilanne. Joukkoliikennettä parannetaan erityisesti ajankohtina, jolloin kysyntä on suurinta.
Merkittävimmät muutokset
Runkolinjojen 1, 2, 3 ja 5 vuoroväli tihenee viikonloppuisin. Linjan 15N liikennöinti lakkaa kesäksi. Aiempina kesinä tauolle jäänyt linja 18 ajaa kesällä.
Kesäkauden pituudet
Runkolinjojen 1, 2, 3 ja 5 kesäaikataulut ovat voimassa 1.5.–30.8. Muiden linjojen kesäliikenne alkaa 1.6. ja päättyy 11.8.
Juhannusaattona 19.6. ajetaan lauantain aikataulun mukaisesti siten, että kello 14.00 ja sen jälkeen lähteviä vuoroja ei ajeta. Ennen kello 14.00 lähteneet vuorot ajetaan päätepysäkille saakka. Juhannuspäivänä 20.6. ei liikennöidä lainkaan.
Runkolinjojen vuorovälien tihentäminen
Viime kesään verrattuna linjoilla 1 Jylkynkangas–Metelinkangas ja 5 Kaijonharju–Kivikkokangas on aikaisemmin aamusta vuoroja. Molemmilla 20 minuutin vuoroväli alkaa arkisin kello seitsemän jälkeen. Viikonloppuisin linja 1 ajaa 20 minuutin vuorovälillä kello 11 alkaen. Linja 5 liikennöi viikonloppuisin 30 min vuorovälillä. Linjoilla 2 Ritaharju–Metsokangas ja 3 Aaltokangas– Metsokangas 20 minuutin vuoroväli alkaa arkisin kello seitsemän jälkeen. Viikonloppuisin linjat 2 ja 3 ajavat kello 11 alkaen 20 minuutin vuorovälillä.
Muut muutokset
Linjoille 4 Herukka–Iinatti ja 4A Herukka–Heikkilänkangas) lisätään yksittäisiä vuoroja. Linjan 4N Keskusta–Heikkilänkangas reitti muuttuu. Linja 4N ei enää käy Oritputaantien päätepysäkillä.
Linjojen 7 Puolivälikangas–Saarela ja 10 Koskela–Heikinharju vuoroihin tulee yksittäisiä muutoksia. Linjojen aikatauluja ja vuoroja muokataan osana linjastokokonaisuuden toimivuuden varmistamiseksi.
Syksyllä aloittanut uusi linja 10P Koskela–Ruskonselkä liikennöi myös kesällä.
Yölinja 15N Nallikari–Keskusta lakkautetaan 1.6.2026 alkaen vähäisen käytön vuoksi.
Yölinjalle 20N Haukipudas–Keskusta lisätään vuoroja, mikä osaltaan korvaa lakkautettavan linjan 15N tarjontaa keskustan ja Länsi-Tuiran välillä.
Aiemmin kesäksi tauolle jäänyt linja 18 Kaijonharju–Mäntylä liikennöi kesällä. Linja parantaa Toppilan alueen palvelua ja tasaa linjan 21 Kellon Kiviniemi–Kaukovainio matkustajakuormitusta. Linja 18 liikennöi arkisin 60 minuutin vuorovälillä kello 6–17.
Linja 26 OSAO Haukipudas–Linja-autoasema ajaa kaksi vuoroa päivässä kesäkuun ensimmäisen viikon ajan koululaisliikenteen vuoksi. Haukiputaan OSAO:n kevätlukukausi päättyy vasta 5.6.2026.
Arkipäivisin osa linjan 27 Ii–Oulu moottoritietä ajavista vuoroista muutetaan liikennöimään Haukiputaan, Herukan, Rajakylän ja Linnanmaan kautta keskustaan linjatunnuksen 23 alla. Muutoksella vastataan asiakaspalautteisiin sekä tasataan linjan 20B Martinniemi–OYS matkustajakuormitusta. Lauantaisin ja sunnuntaisin yksi linjan 23 vuoroista muutetaan ajettavaksi linjana 27, jotta linjojen aikataulujen pitävyys säilyy.
Linjojen 40 Muhos–Oulu ja 41 Muhos–Oulu kesän aikatauluja muokataan vastaamaan enemmän talven liikennöintiä.
Linjan 50 Oulu-Haapamaa arjen vuoroista tippuu yksi pois, mutta linjan 51 Oulu-Kempele kasvaa kahdella. Lauantaisin linjan 51 vuorojen määrä vähenee neljällä. Sunnuntaisin linjalta 50 yksi vuoro jää pois, mutta linjalle 51 lisätään yksi vuoro. Kesällä aloittaa uusi yölinja 51N Oulu-Kempele, jonka reitti kulkee keskustasta Karjasillan ja Höyhtyän kautta Poikkimaantielle jatkaen Pohjantielle. Hiirosesta eteenpäin reitti vastaa linjan 51 reittiä. Yölinja ajaa tunnin välein.
Linjan 52A Lumijoki–Kuvernööri kesän aikataulumuutoksilla parannetaan aikataulujen pitävyyttä ja liikenteen täsmällisyyttä.
Syksyllä aloittaneen uuden linjan 52N Kuvernööri–Liminka–Tyrnävä aikataulu on kesällä sama kuin talvella.
Linjalla 54 Liminka–Tyrnävä–Kuvernööri osa vuoroista korvataan linjan 54B Tyrnävä–Kuvernööri vuoroilla, sillä matkustajamäärä Limingan ja Tyrnävän välisellä osuudella on ollut hyvin pieni. Linja 54B ajaa arkisin ja sunnuntaisin kaksi vuoroa enemmän sekä lauantaisin yhden lisävuoron. Muutoksilla palvelutaso nousee ja joukkoliikenteellä matkustaminen on joustavampaa.
Ensi kesä liikennöidään myös Murtoon. Linjoilta 56Z Tyrnävä–Murto–Zeppelin ja 56B Murto–Tyrnävä on vaihtoyhteydet muuhun linjastoon Tyrnävällä ja Zeppelinin alueella. Linjalle 56Z lisätään arkipäiville kuusi vuoroa sekä perjantaille kaksi iltavuoroa. Lauantaille lisätään kymmenen vuoroa.
Muutosten vaikutukset
Kesällä tarjonta kasvaa keskeisellä kaupunkialueella jonkin verran edelliseen kesään verrattuna. Toisaalta runkolinjojen kesäaikataulukauden pidentäminen toukokuulle ja elokuulle vähentää joukkoliikennettä kyseisiltä kuukausilta. Seutuliikenteessä muutosten vaikutukset ovat vähäisemmät.
Kesän joukkoliikennettä kasvatetaan linjoilla, joilla on eniten matkustajia. Palvelun kohdistaminen kysyntäpotentiaaliltaan korkeimmille linjoille kasvattaa matkustajamääriä entisestään ja laskee linjaston subventioastetta pitkällä tähtäimellä.
Edellä kuvattujen linjasto- ja palvelutason muutosten seurauksena joukkoliikenteen kustannukset kasvavat touko-elokuussa 2026 yhteensä noin 366 000 eurolla edellisvuoteen verrattuna.
Liikennöintikausia ei kuitenkaan voi suoraan verrata edelliseen vastaavaan kauteen. Runkolinjojen kesäaikataulukauden pidennys tuo samanaikaisesti myös kustannussäästöjä touko- ja elokuulta. Kesän liikennöintikustannusten lisäyksestä huolimatta joukkoliikenteen tehostaminen on talousarviossa asetetun tavoitteen mukainen. Subventiotarve vähenee miljoona euroa vuonna 2026.